Mats Almegård
%s1 / %s2

Nu släpper vi de sista artisterna!

Under 8 dagar, mellan den 21-29 oktober kan ni ta del av nästan 30 arrangemang, med allt från konserter i både det stora och det lilla formatet, ljudinstallationer, scenkonst, workshops, samtal och masterclasses!

Årets festival söker efter musikaliska uttryck som utforskar mellanrummen där konstformer och genrer omvandlas till något nytt. Men vad har influerat de musiker och tonsättare som i år gästar festivalen? Projektet Gram[m]ofon, under ledning av kulturjournalisten Mats Almegård, undersöker just detta. I anslutning till zeitkratzers konsert den 29 oktober träffar Mats zeitkratzers konstnärlige ledare Reinhold Friedl för att ta reda på vilka skivor som influerat honom.

”Samtalet handlar om musik som har förändrat ens liv - fått en att börja lyssna med nya öron eller varit helt omvälvande på annat sätt. Syftet är att få en fördjupad bild av artisten - genom deras musikval. Man brukar ju spana in folks bokhyllor och musiksamlingar för att se vilka de är (eller jag gör det i alla fall) och det här är en version av det.” – Mats Almegård

THE REVOID ENSEMBLE, under ledning av musikern och tonsättaren Klas Nevrin och med medlemmar från Sverige, USA och Norge, utforskar gränserna för den improviserade musiken. Akustiska ljudkällor som cello, fiol, trumpet, diverse rörblås, kontrabas och trummor både möter elektroniken och förvrängs av den. Märkligt, vackert och alldeles eget.

Violinisten Biliana Voutchkova kommer ursprungligen från Bulgarien men är numera bosatt i Berlin. Biliana är en musiker och tonsättare som kombinerar ”vanliga” framföranden av framstående soloviolinstycken och ensembleverk med nyskrivna verk – ofta skrivna specifikt för henne – och improvisation.

Invisible Sounds är en ljudinstallation, en konsert och ett koncept. Genom att använda fiskelinor, en hydrofon, en gitarr, vibrationer från marken och solvinden undersöker verket de miljöljud som påverkar vårt dagliga liv, till stor del utan att vi en tar notis om det.

Årets festival avslutas i stor stil i Stadsteaterns övre foajé där danskompaniet Art Of Spectra har skapat konceptet lönnkrogen Laura. I en värld som närmast påminner om David Lynchs skruvade fantasier avslutas festivalen med musik av Don-Qui Five – jazzgruppen som tänjer på gränserna för hur improvisationsmusik kan och får låta – DJ-set av Peter Svenzon från Art of Spectra samt ljus, ljud, projektioner och en hel del överraskningar.

fre, 2016-09-30 11:56